Delaminerat roder

Normalt gör jag en bedömning av vad som måste göras och hur jobbet bör utföras med tydliga instruktioner så att kunden sedan kan göra jobbet själv. Att jag plastar tillhör därför inte vanligheterna men när en bra kund vill ha hjälp med hela jobbet så ställer jag, i mån av tid, såklart upp.

Laminatet hade släppt från distansmaterialet så att ytterlaminatet var mjukt och med fel form. Jobbet blir att skära bort allt mjukt och laminera nytt för att sedan spackla upp rätt profil och därefter epoxymåla och slipa upp en bra racefinnish.  Glad Påsk!

Test av nya Diva 34SC

I veckan fick jag tillfälle att testsegla nya Diva 34SC för Hamnen.ses räkning.

SC står för Sport Cruiser och båten imponerar med snygg interiör, smarta lösningar och många och bra viktoptimeringar och resultatet är en av de livligaste Cruiser/Racers jag provat. Den rinner på extremt bra på öppna bogar tack vare ett fint skrov och den låga vikten. Det var inga svårigheter att nå tvåsiffriga farter på loggen och jag fascinerades av det rena släppet i aktern. Normalt för båtar i detta segment är att det brukar se ut som en bubbelpool i kölvattnet närmast akterspegeln men så var inte fallet här, sweet!

Tyvärr var det extremt byigt på Kanholmsfjärden på testdagen så det var svårt att bilda sig en bra uppfattning om båtens prestanda på kryss. Helt klart är att den inte kändes underriggad, utan snarare hetsig och lite vek, men det kan som sagt ha varit pga de extremt byiga vindarna i kombination med focken som var en lättvindsvariant som i vindar uppåt 10m/s blev alldeles för djup och därmed krängde omkull båten i byarna. En detalj är att jag nog hade föredragit en lite mer akterlig mastposition för att få en lite mindre högsmal fock. Det blir i mitt tycke mer lättrimmat och ställer inte lika höga krav på materialet för att focken skall orka hålla formen när vinden ökar. Som bekant så kostar undanvindspotential i mättal och ska man lyckas i tex ORCi så är kryssprestanda allt och därför brukar lite tyngre båtar vara att föredra. Ska bli intressant att se hur konceptet fungerar nästa sommar på kappseglingsbanorna!

Hela testet filmades och kommer snart att publiceras på Hamnen.se

Diva 34 SC

Drönarpilot på Mästarnas Mästare

I helgen agerade jag drönarpilot för Hamnen.ses räkning i deras livesändning från Mästarnas Mästare i Marstrand.


I yngre ålder var jag extremt intresserad av radiostyrda bilar, båtar, flygplan och helikoptrar. Sistnämnda har gjort att jag har rätt många flygtimmar med helikopter som jag nu börjar få glädje av då många verkar ha behov av drönarpiloter. Tidigare i veckan var jag drönarpilot för ett reklamjobb tillsammans med Studio CA och nu i helgen alltså tillsammans med Hamnen.ses liveproduktion som är Sveriges genom tiderna största, och enligt många, bästa liveproduktion i kappseglingssammanhang någonsin. Kolla in repriserna här nedan:

Shorthandoptimering av Mumm 36

Veckans uppdrag är att ta fram några olika förslag på hur man på ett kostnadseffektiv sätt kan konfigurera om en Mumm 36 för shorthandsegling. Mumm 36 är en lätt, sportig båt som i originalutförande är konstruerad för att seglas på ca 8 personer. Att optimera den för shorthandsegling innebär att dels förenkla riggen och segelhanteringen, och gärna sänka segelplanets CE, samt minska beroendet av besättningsvikt på kanten.

Batteribyte i Dehler 32

Såhär såg det ut i en Dehler 32 från 2010. Tysk ordning och reda men med förlegad tung teknik. Två stycken Banner AGM förbrukarbatterier på 95Ah vardera plus ett startbatteri på 70Ah. Totalt 80kg i blybatterier.

Nu ersatta med ett Litiumbatteri på 90Ah med en vikt på 15kg. 65kg lättare båt alltså, dock med likvärdigt antal Ah som båtägaren kan utnyttja, men utan någon självurladdning och med betydligt snabbare uppladdning. Helt underhållsfritt, ingen underhållsladdning via landström eller solceller behövs. På riktigt installera och glöm bort, och som grädde på moset, ett helt stuvfack ledigt för semesterservisen!

 

Koll på cellbalanseringen inför säsongen

Jag går nu in på femte säsongen med litiumbatteri (LiFeYPO4) i Pac-Man. Batteriet jag använder, Winston WB-LP12V90AH är av en typ med noggrant matchade celler så att ingen balansering behövs och alltså heller ingen BMS (Battery Management System). Smidigt, simpelt och robust då elektronik och båtar inte alltid går så bra ihop. Men eftersom litiumtekniken var så pass ny för fem år sedan så drev min nyfikenhet mig till att öppna mitt batteri och köra lite labbtester för att undersöka hur pålitligt denna nya kemi var. Mitt gamla litiumbatteri får nu fortsatt att agera försökskanin och denna gång testar jag toppbalansering med hjälp av en batteriladdare avsedd för RC-hobby, alltså relativt små pack på normalt bara några Ah. Litiumladdare med balancering har funnits länge inom RC-gebitet och just denna är väldigt bra då den har inbyggd cellbalansering på 1 Ampere med 1mV noggrannhet redan i laddfasen (många andra laddare balanserar efter att batteriet är laddat vilket tar mycket längre tid om batteripacket är stort). Litiumteknologin är fortfarande ganska ny inom marinindustrin så denna typ av laddare finns inte att tillgå där än, så frågan var nu om denna lilla laddare klarar av att ladda ett i sammanhanget gigantiskt pack på 90Ah? Jorå, laddaren gjorde ett utmärkt jobb att ladda och balansera mitt båtbatteri också. Helt klart användbart med mindre laddare med inbyggd cellbalansering alltså. Har man inte helt matchade celler och kör utan BMS så bör man nog balansera dem någon gång om året och då är nog detta enklaste sättet att göra det på.

 

Det börjar bli vår!

Det börjar bli vår och därmed drar många igång med sin vårrustning och tillhörande projekt.

Dagens första uppdrag innebar uppgradering av mjukvaran från version 1.18 till 3.05 i en Raymarine SPX-5 autopilot tillhörandes en X-332 samt lite tips om hur man fixar kölskarven på bästa sätt.

Dagens andra uppdrag innebar att konstruera om vattenballastsystemet i Södergren ritade Eagle 40 så att detta skall fungera brukligt inför ÅF Offshore Race. Bilden nedan visar den gamla ballastpumpen som sett sina bästa dagar…

Det hissbara rodret var en annan del som behövde lite översyn. Det överstyr kraftigt i dagsläget och behöver balanseras om. Det visade sig att det fanns kilar i botten av trumman som man troligtvis ganska enkelt kan flytta eller göra nya och därmed ändra vinkeln på roderbladet som i sin tur påverkar balansen.

Installation av litiumbatteri

När batterierna i Per Svanbergs Omega 36 sjöng på sista refrängen så konsultade han mig om möjliga val. Detta ledde till att jag uppgraderade Pers Omega 36 med ett litiumbatteri. Det blev nästan tomt i utrymmet för batterierna när 3st förbrukarbatterier om vardera 100Ah och ett startbatteri på 75Ah ersatts av ett enda litiumbatteri. Per har nu mer kraft, inget underhåll och en lättare båt. Viktbesparingen blev totalt 86kg.

Såhär såg det ut innan:

Pers kommentar efter första säsongen med litiumbatteri i båten:
”Istället för att oroa sig för att ha tillräckligt med kräm funderar man på om man inte ska tända en lampa till, kolla en film till eller torka ur båten lite mer med värmaren. Min generator laddar upp batteriet förvånansvärt snabbt så jag har inte haft solcellen inkopplad en enda gång i sommar.”

Andra båtar som jag har installerat liknande system i:

First 34.7
Diva 39
B&R 38
JS9000 Sport
Sun 33
Ker 40+