Hur trimmar du dina roder?

Att ha dubbla roder är en klar fördel på vissa bogar och inte minst när vinden ökar vilket ökar kravet på kontroll, det gör också underverk för autopilotens förmåga. Men myntet har också en baksida. Om rodrens vinklar inte harmonierar med det lokala flödet runt aktern bromsar rodren mer än nödvändigt, mycket mer!

På V.O.70-båtarna experimenterade man med olika lösningar för att kunna justera rodren. På Ericsson 4 frikopplade man lovartsrodret och kopplade istället på en liten Öhlindämpare för att rodret skulle flöjla mjukt och inte slänga och dänga. På Ericsson 3 skruvade man på roderlänkarmarna manuellt för att få rätt vinklar på rodren. Upp till 6 grader toe-in pratade man om, att rodren alltså pekar tre grader in vardera. Se bild nedan.

Bilden lånad från fourthcape.com

När jag själv skaffade en egen båt med dubbla roder två år efter projektet med Ericsson Racing Team var det en självklarhet att jag var tvungen att kunna justera dessa på ett snabbt och enkelt sätt. Lösningen blev att lägga länkarmarna ovanpå däck för snabb och enkel justering (se videon i slutet av artikeln).

I dag, 10år senare, finns det en klart snyggare lösning på marknaden från ett företag som heter Fourth Cape som tillverkar en elektronisk justerbar länkarm. Man behöver alltså bara trycka på en in- eller ut-knapp för att justera! Haken, förutom prislappen, är att systemet väger drygt 3kg. Mitt, inte lika sexiga system, tillförde Ingen vikt alls.

Kolla https://fourthcape.com/ebar/ för mer info.

När mitt system var på plats skulle jag bara lära mig hur rodervinklarna skulle justeras. Att olika vinkar krävdes vid olika fart, krängning och avdrift förstod jag, men hur mycket och hur ofta skulle det justeras?

Nu tänker man att en frikoppling likt E4:an inte är så dum, då ställer ju lovartsrodret in sig automatiskt. Nja det visade sig att på min båt så var rodren för utbalanserade att de inte alls flöjlade fritt speciellt bra. Dessutom hamnade E4:an i en kinesgipp vid något tillfälle och då är det väldigt jobbigt att rodret är urkopplat!

Jag har spenderat många timmar på att förstå hur rodren ska stå vid olika bogar och vindstyrkor, och det är lite som med det mesta inom seglingen, man blir aldrig fullärd. Det som däremot snabbt blev en lärdom var hur galet mycket rodren bromsade om de stod fel! Nedan ett kort klipp när jag går för motor en stilla dag för att simulera läns i lättvind. Rodren är först ställda helt parallellt. Sedan frikopplar jag ett roder (och får hjälpa det på traven) och farten ökar då hela 5%!!! Som jämförelse kan sägas att en vanlig båt får ca 3% avdrag i SRS-systemet när de lämnar alla undanvindssegel hemma. Så om du tycker att du inte riktigt får de resultat du tycker att du förtjänar med din båt med dubbla roder så har du här mängder med fart att tjäna!

God Jul! 🎄

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *