Vakaros Atlas

I helgen var jag i Monaco och kappseglade J/70 och testade ett nytt GPS-baserat instrument, Vakaros Atlas.

I J/70-klassen är instrumenteringen fri sånär som på att man inte får ha något vindinstrument vilket gör att mycket viktigt data går förlorat. Många team kör således med någon form av GPS-instrument för fart och kurs, tex Velocitek Prostart eller en kombo av TackTick Racemaster med paddelloggivare.

J/70 har flera trimkontroller samt spinnakerfallet i råttor på masten under bommen varför man inte gärna sätter flera displayer där, det blir helt enkelt väldigt trångt. Man vill således helst bara ha en display som då självklart skall kunna visa så mycket viktigt data som möjligt.

Följade GPS-baserade instrument har varit under övervägande:

Nauteek SC200 (säljs ej längre)

Velocitek ProStart

Racegeek d10

Vakaros Atlas

Alla instrument har sina för och nackdelar och jag har sonderat marknaden efter ett som har så få av nackdelarna som möjligt.

Jag har en Nauteek SC200 sedan tidigare men det har nu 13år på nacken och just funktionen avstånd till linjen är både komplicerad att starta och inte 100% pålitlig. Det finns utrymme för förbättring helt klart!

Velocitek ProStart är väldigt populär och mycket basic. Helt klart enklast att använda på marknaden. Den visar distans till startlinjen och tid till start eller COG/SOG samt en simpel graf som visar om man seglar i motvrid eller medvrid baserat på den kurs man började på. En stor nackdel är att man inte kan dämpa SOG och COG för när den sitter på masten och man seglar i vågor så gör pitchandet att både SOG och COG fladdrar så att dessa blir hyfsat svåravlästa. Den får dock stort plus för att den som sagt är superenkel att använda med enkla tydliga knappar samt att man kan justera magnetisk deklination så att COG kan visa magnetisk kurs i stället för sann. Detta använder jag mig ofta av för att hitta laylines med min pejlkompass. GPSen har en uppdateringsfrekvens på 4Hz vilket jag anser är i lägsta laget för att alltid få en jämn och pålitligt nedräkning av avståndet till linjen. En högre frekvens är önskvärt om denna funktion ska bli riktigt bra och Velocitek ProStart har nu funnits i nio år på marknaden och utvecklingen går som bekant hyfsat snabbt framåt. De nyare instrumentet RaceGeek d10 har 10Hz i uppdateringsfrekvens och Vakaros Atlas som är nyast har den högsta på marknaden med 18Hz.

De flesta sportbåtar väldigt känsliga för krängning. I lätt vind så brukar de få minimal våt yta vid en viss krängning och i hårdare vind så blir skrovet snabbt asymmetriskt vid mer krängning vilket ökar motståndet samt ändrar balansen i båten. Det kan också innebära att rodret lyfts upp vilket i sig ökar motståndet, etc. Kort sagt, att alltid ha koll på krängningen är viktigt. Jag vill därför gärna ha denna funktionen tydligt på en display, och med lagom dämpning. Endast Racegeek d10 och Vakaros Atlas har denna funktion.

På ett ställe som Monaco där strömmen är relativt jämn över banan (pga jämt djup) så funkar det helt ok med GPS kurs, dvs COG för att upptäcka vindvrid. Nackdelen med COG är att man behöver fart för att den skall linjera med stäven och därmed fungera. Den är därför rätt kass när man lovar till vindögat innan start för att kolla vindriktningen och därmed kunna räkna ut ev fördel på startlinjen, så i dessa lägen vill jag ha en magnetisk kompass, detta återfinns också, förutom COG på Racegeek d10 och Vakaros Atlas. Det hela kokar alltså ned till någon dessa två. Det skall också tilläggas att båda har ännu fler funktioner som att de tex går att koppla upp mot andra instrument, avancerad loggning, race analyser, etc. Båda har dock en helt annan prislapp, runt 14000kr jämfört med Velocitek ProStart som kostar strax under hälften.

Det slutade att valet föll på Vakoros Atlas för min del. Dels Pga GPS-ens uppdateringsfrekvens är överlägsen och det smidiga formatet vilket gör den lättmonterad oavsett båt man kliver ombord på. Jag tänker att man då lätt kan ta med den om man gästspelar på andra båtar som eventuellt inte har en bra uppsättning med instrument. Racegeek d10 är byggd för att vara lite mer permanent installerad, den kräver också en extern strömkälla vilket dessutom innebär en viss kabeldragning. Vakaros Atlas har med sitt inbyggda batteri på 400Ah en driftstid på drygt 75timmar. Dock oklart vad denna tid blir när den automatiska bakgrundsbelysningen tänds när mörkret faller.

Seglingsmässigt håller Vakaros Atlas nästan vad den lovar, men bara nästan. Mycket är ännu inte färdigutvecklat men Vakaros menar dock att nästa mjukvaruversion kommer med många nya förbättringar och funktioner. Jag väntar med spänning! Bla så skall detta instrument även kunna visa VMG, avdrift, waypoints, mm samt räkna ut tid till startlinjen vilket är unikt i så fall (och alltså inte bara distans). Avstånd till linjen fungerade dock perfekt och det är enkelt att pinga linjen samt starta nedräkningen, om än inte lika enkelt som på Velocitek ProStart som har dedikerade knappar för uppgiften. På Atlas måste man alltid trycka på en knapp extra för att först komma in i rätt mode/kontext.

Atlas har sex knappar, uppepå sitter powerknappen, längst högersidan sitter fyra kontextstyrda knappar som ändrar funktion baserat på viket läge man är i och nere i mitten sitter ”home” knappen som gör att man snabbt kommer tillbaka till någon av de fyra olika huvudvisningsalternativen. Varje sådant visningsalternativ består sedan av tre eller fyra infofönster som Vakaros kallar ”Widgets”. Dessa skall man också med nästa mjukvaruversion kunna anpassa själv och på så sätt bygga sina egna visningsalternativ.

Just nu kan man heller inte dämpa datat men även detta kommer enl Vakaros, liksom automatisk deklination.

Summa summarum. Jag gillar funktionen tid till linjen som är mycket exakt, krängningsmätaren var också perfekt. SOG, COG och kompasskurs går inte i dagsläget att dämpa vilket stör mig lite och funktionen för att upptäcka vindvrid, dvs visa +/- antal grader som vinden har vridit är ok men kräver att man går in i ett annat läge för att sätta sin baseline vilket blir lite mekigt. Jag vet dock inte hur man skall kunna göra denna funktion enklare när man inte har en vindgivare.

Potentialen finns att detta kan bli ett mycket komplett instrument men än så länge med nuvarande mjukvaruversion så fattas lite funktionalitet för att det skall vara värt pengarna jämfört med Velocitek ProStart.

Huvuds

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *