Koll på cellbalanseringen inför säsongen

Jag går nu in på femte säsongen med litiumbatteri (LiFeYPO4) i Pac-Man. Batteriet jag använder, Winston WB-LP12V90AH är av en typ med noggrant matchade celler så att ingen balansering behövs och alltså heller ingen BMS (Battery Management System). Smidigt, simpelt och robust då elektronik och båtar inte alltid går så bra ihop. Men eftersom litiumtekniken var så pass ny för fem år sedan så drev min nyfikenhet mig till att öppna mitt batteri och köra lite labbtester för att undersöka hur pålitligt denna nya kemi var. Mitt gamla litiumbatteri får nu fortsatt att agera försökskanin och denna gång testar jag toppbalansering med hjälp av en batteriladdare avsedd för RC-hobby, alltså relativt små pack på normalt bara några Ah. Litiumladdare med balancering har funnits länge inom RC-gebitet och just denna är väldigt bra då den har inbyggd cellbalansering på 1 Ampere med 1mV noggrannhet redan i laddfasen (många andra laddare balanserar efter att batteriet är laddat vilket tar mycket längre tid om batteripacket är stort). Litiumteknologin är fortfarande ganska ny inom marinindustrin så denna typ av laddare finns inte att tillgå där än, så frågan var nu om denna lilla laddare klarar av att ladda ett i sammanhanget gigantiskt pack på 90Ah? Jorå, laddaren gjorde ett utmärkt jobb att ladda och balansera mitt båtbatteri också. Helt klart användbart med mindre laddare med inbyggd cellbalansering alltså. Har man inte helt matchade celler och kör utan BMS så bör man nog balansera dem någon gång om året och då är nog detta enklaste sättet att göra det på.

 

3 svar på “Koll på cellbalanseringen inför säsongen”

  1. Kul att se ett Winston WB-LP ”öppet”. De listar ju det som ett 90Ah men å andra sidan säljer man inga 3,2V/90Ah? Är det 4 st 3,2/100Ah som man stoppat i? Eller gör man ett special-batteri för denna paketering?

    Hur stor skillnad i spänning mätte du upp på de olika cellerna? Har läst om andra som gjort liknande mätningar men endast sett 0,01-0,001V i skillnader. De verkar rysligt stabila när man väl balanserat dom.

    1. Jag vet inte men det kan vara så att det är 4st 100Ah celler som sitter i 12V batteriet på 90Ah. Mina tester på antalet Ah som man får ur ett sådant batteri tyder på det…

      Skillnaden i spänningen mellan cellerna är försumbar om man bara mäter rätt upp och ned. Detta pga cellernas extremt flacka spänningskurva. Man måste därför ladda batteriet och mäta under laddning när det närmar sig fulladdat för att se hur stor diff det är mellan cellerna när det spelar roll. Det är vid fulladdning eller total urladdning som man kan döda celler som är för mycket ur balans pga spänningskurvan inte är flack i ”ändlägena”.

      http://www.jimmyh.se/wp-content/uploads/2017/10/LiFe-Spänningskurva.jpg

  2. Hej Jimmy, det skulle vara kul att höra om cellerna var i balans före du utförde balanseringen..? (inför denna säsong..)
    Om du gör så att sätt laddningen på 14,4V tills batteriet är fullt (100%) och när laddaren fortfarande är på; vad visar cellspänningen? Om alla fyra visar 3,65V så är de i balans, annars ladda ur 10% och därefter ladda med BMS, eller enligt följande:
    Eftersom du har laddare med variabel spänning så är en effektiv metod att parallellkoppla cellerna (skruva bort koppar anslutn) och ladda med 3,65V till 100% (då behövs inget BMS).
    Angående kapaciteten så är den normalt 105+% vid rumstemp men bara 90% vid minusgrader, så din notering om högre kapacitet är korrekt men batteriet är på 90 Ah-12V. Winston säljer dessa celler enskilt, dvs de finns i både 90 och 100 Ah. Vi har börjat importera direkt från Winston för att garantera Cell Pack med 4 exakt lika celler från samma tillverkningsbatch. Se vidare http://www.bestlithiumbattery.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *